Saturday, October 31, 2009

Kita selalu bertanya dan Quran telahpun menjawabnya…

Kita bertanya:Kenapa aku sering diuji?

Quran menjawab:Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan sahaja mengatakan,”Kami telah beriman,sedangkan meraka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang- orang yang benar dan mengetahui orang-orang yang berdusta”Surah al- Ankabut,ayat 2-3.

Kita bertanya:Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab:”Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”Surah al-Baqarah,ayat 216.

Kita bertanya:Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab:”Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”Sural al-Baqarah,ayat 286.

Kita bertanya:Kenapa kita rasa frust dan selalu tension?

Quran menjawab:”Janganlah pula kamu bersikap lemah dan bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang beriman”Surah Ali-Imran,ayat 139.

Kita bertanya:Bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab:”Dan mintalah pertolongan(kepada Allah)dengan sabardan mengerjakan sembahyang,dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”Surah al-Baqarah,ayat 45.

Kita bertanya:Kepada siapa aku mesti berharap?

Quran menjawab:”Cukuplah Allah bagiku,tiada Tuhan selain daripadanya.Hanya kepadanya aku bertawakal”Surah at-Taubat,ayat 129.

Kita bertanya:Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab:”sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka”Surah at-Taubat,ayat 111.

Kita sering berkata:Aku tidak tahan!!

Quran menjawab:”…dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum kafir”Surah Yusuf,ayat 12.

Kita bertanya lagi:Sampai bila aku akan merana begini?

Quran menjawab:”Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan” Surah al-Insyirah,ayat 5-6

Sudah!Jangan mengeluh lagi.Pergi baca Quran!

7:55 AM misyaain amna

Kita selalu bertanya dan Quran telahpun menjawabnya…

Kita bertanya:Kenapa aku sering diuji?

Quran menjawab:Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan sahaja mengatakan,”Kami telah beriman,sedangkan meraka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang- orang yang benar dan mengetahui orang-orang yang berdusta”Surah al- Ankabut,ayat 2-3.

Kita bertanya:Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab:”Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”Surah al-Baqarah,ayat 216.

Kita bertanya:Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab:”Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”Sural al-Baqarah,ayat 286.

Kita bertanya:Kenapa kita rasa frust dan selalu tension?

Quran menjawab:”Janganlah pula kamu bersikap lemah dan bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang beriman”Surah Ali-Imran,ayat 139.

Kita bertanya:Bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab:”Dan mintalah pertolongan(kepada Allah)dengan sabardan mengerjakan sembahyang,dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”Surah al-Baqarah,ayat 45.

Kita bertanya:Kepada siapa aku mesti berharap?

Quran menjawab:”Cukuplah Allah bagiku,tiada Tuhan selain daripadanya.Hanya kepadanya aku bertawakal”Surah at-Taubat,ayat 129.

Kita bertanya:Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab:”sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka”Surah at-Taubat,ayat 111.

Kita sering berkata:Aku tidak tahan!!

Quran menjawab:”…dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum kafir”Surah Yusuf,ayat 12.

Kita bertanya lagi:Sampai bila aku akan merana begini?

Quran menjawab:”Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan” Surah al-Insyirah,ayat 5-6

Sudah!Jangan mengeluh lagi.Pergi baca Quran!


(Surat ini akan membuat anda benar-benar berfikir)

(Sebenarnya surat ini hampir membuatku gila saat aku membacanya, tapi
aku harus forwardnya kerna catatan kecil dibawahnya)

SURAT DARI SETAN UNTUK MU


Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai
santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat
ketempat tidurmu

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya

Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak
merubah
cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.

Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap
memanfaatkanmu
sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana
untukmu
dihari depan.

Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan
kepada
NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita
jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong,
munafik,
makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang
dari
belakang, tidak hormat pada orang tua ,

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.

Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana
berbuat
dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong,
berjudi,
bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas
dosa-dosamu.

Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap
melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH


insaf dan hayatilah bersama....semuanya bergantung pada diri kita sendiri...andai kita pernah jatuh... pernah menjadi buah mulut org...
pernah di tangkap... dan pernah melakukan dosa,
samaada kecil atau besar...

sesungguhnya manusia tidak lari dr membuat dosa... namun dosa yg pernah dilakukan bukanlah merupakn permulaan utk kita terus hanyut di dlmny....
tp... jdkn la satu pengajaran yg amat bermakna dlm hidup.
supaya dgn dosa yg kita pernah lakukn itu akn lebih memberi kesedaran
utk kita tingkatkn keimanan kepada ALLAH
serta terus melakukan amal kebaikan...
insyallah.....
7:30 AM misyaain amna

(Surat ini akan membuat anda benar-benar berfikir)

(Sebenarnya surat ini hampir membuatku gila saat aku membacanya, tapi
aku harus forwardnya kerna catatan kecil dibawahnya)

SURAT DARI SETAN UNTUK MU


Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai
santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat
ketempat tidurmu

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya

Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak
merubah
cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.

Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap
memanfaatkanmu
sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana
untukmu
dihari depan.

Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan
kepada
NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita
jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong,
munafik,
makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang
dari
belakang, tidak hormat pada orang tua ,

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.

Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana
berbuat
dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong,
berjudi,
bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas
dosa-dosamu.

Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap
melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH


insaf dan hayatilah bersama....semuanya bergantung pada diri kita sendiri...andai kita pernah jatuh... pernah menjadi buah mulut org...
pernah di tangkap... dan pernah melakukan dosa,
samaada kecil atau besar...

sesungguhnya manusia tidak lari dr membuat dosa... namun dosa yg pernah dilakukan bukanlah merupakn permulaan utk kita terus hanyut di dlmny....
tp... jdkn la satu pengajaran yg amat bermakna dlm hidup.
supaya dgn dosa yg kita pernah lakukn itu akn lebih memberi kesedaran
utk kita tingkatkn keimanan kepada ALLAH
serta terus melakukan amal kebaikan...
insyallah.....
Kasih kaulah inspirasiku

Bila sendirian fikiranku buntu
Mengingati dirimu
Dikau tiada lagi di sisiku
Hatiku sayu bertambah pilu

Kasih kau inspirasiku
Kau mengajarku erti kehiduran ini
Takkan ku lupakan nasihatmu
Kerna ianya berguna untukku

Seringkali aku berdoa pada-Nya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya



Seringkali aku berdoa pada-Nya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepadaNya, o ho...

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya

Walau dirimu tiada lagi
Tapi hatiku tetap kepadamu
Kenangan bersamamu subur mewangi
Takkan luput dari ingatanku
Takkan luput dari ingatanku?
3:45 AM misyaain amna
Kasih kaulah inspirasiku

Bila sendirian fikiranku buntu
Mengingati dirimu
Dikau tiada lagi di sisiku
Hatiku sayu bertambah pilu

Kasih kau inspirasiku
Kau mengajarku erti kehiduran ini
Takkan ku lupakan nasihatmu
Kerna ianya berguna untukku

Seringkali aku berdoa pada-Nya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya



Seringkali aku berdoa pada-Nya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepadaNya, o ho...

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya

Walau dirimu tiada lagi
Tapi hatiku tetap kepadamu
Kenangan bersamamu subur mewangi
Takkan luput dari ingatanku
Takkan luput dari ingatanku?

Friday, October 30, 2009

cayang umi...
Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa ibu menangis?" "Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya. "Aku tidak mengerti", kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?" "Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya. Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?" Allah berfirman: "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan " "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya " "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh " "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya " "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya " "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu" "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan." "Kau tahu;¿kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya." "Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya.. Tempat dimana cinta itu ada." Kirimkan msg ini kepada kaum lelaki, supaya mereka sedar dan ingat akan kecantikan wanita mereka yang azali.. bukan pada kecantikan luaran semata-mata. Selamilah hati wanita mu.. dan ingat lah... Setiap Wanita itu Cantik.
2:42 AM misyaain amna
cayang umi...
Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa ibu menangis?" "Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya. "Aku tidak mengerti", kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?" "Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya. Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?" Allah berfirman: "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan " "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya " "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh " "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya " "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya " "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu" "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan." "Kau tahu;¿kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya." "Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya.. Tempat dimana cinta itu ada." Kirimkan msg ini kepada kaum lelaki, supaya mereka sedar dan ingat akan kecantikan wanita mereka yang azali.. bukan pada kecantikan luaran semata-mata. Selamilah hati wanita mu.. dan ingat lah... Setiap Wanita itu Cantik.

Tuesday, October 27, 2009









wanita adalah perhiasan, dan seelok perhiasan itu adalah wanita solehah,
knapa ye kalo tgk org gurl yg alim je mesti nk ckp
wah....ustazah...xpon ayt len..eleh,..budjet alim...
hatta yg sekolah agama sendiri boleh memerli kwn2 sendiri dgn ayt mcm tu

xpon..wah beriman...perlu ke ckp cm tu??? sedangkn yg beriman itulah yg akn di pandang oleh Allah.
mengapa kini sukar utk mencari gadis yg benar2 gadis?? salah mk bpk??kwn??kerajaan??atau salah diri sendiri???

kalo ak tgk skrg ni ske bnding kn diri dgn ayt "eleh..aku ni kire ok la..bju ketat pon tp pkai tdung,org len lg teruk", npe ek kte xbndingkn diri kita dgn org yg lebih alim dr kita??Allah akan pandang ke kite ni kalo udoh ghoper itu??
mampukah kita jd seperti saidatina Aishah?? Rabiatul adawiah??sumayyah??
dan lain2 wanita yang menjunjung islam dlm kehidupannya..

ade gak yg dok ckp..aku mls nk hipokrit..ini la aku yg sebenar,,
btl ke ayt tuh?? hipokrit ape yg dimaksudkn??
knapa manusia hidup dlm kelalaian??
mmg fitrah manusia imannya akn turun dan naik.. hanya malaikat yg imannya terus naik
dan hanya syaitan yg imannyaterus turun..
ish3...atenye...udah iman kte turun n naik...xphm2 ke??
ble iman tersedar iman tu dh turun pandai2 le nk bebetoikn blik
xkn nk biar hidup terus hanyut dgn keindahan dunia
hingga alpa dgn janji Allah

lg 1 cte pasal aurat ni...

KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja

.KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda’.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya

.KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya

.

ni antara kesalahan yg kerap dilakukan oleh gadis2 melayu.. memandang ringan benda2 cmni la

menyebbkn ramainya wanita yg dimasukkn ke neraka...

dh tue bru nk tobat kononnya..tbe2 xsempat tue??? dak ke tumpo??

mekeme gemo beno memain bab ni...ntoh le.. yg ini aku kabokan mahram2 utk wanita... kalo kome x phm lg ntoh le..

Syarak telah menggariskan golongan yang dianggap sebagai mahram kepada seseorang wanita iaitu :

1.Suami

2.Ayah,termasuk datuk belah ibu dan bapa

3.Ayah mertua

4.Anak-anak lelaki termasuk cucu sama ada dari anak lelaki atau perempuan

5. Anak-anak suami

nak kabokan..mknenyer dgn deme2 ni je yg boleh bukak tdung...dgn yg len haram...

kalo dh bnde haram buat juge apekeheinye...

phm2 sendiri lew..

ak ni idok le baik pon,...sbg manusia byk juge buat silap

smoga tuhan menerima taubat n amalan kite sume.. tp ak tbe2 rse nk nuleh pasei bnde ni

smoga bile ak de buat silap nt de org yg sudi tego utk bwak ke jalan yg benar..

mampukah kita menjadi wanita solehah???


video
1:31 PM misyaain amna








wanita adalah perhiasan, dan seelok perhiasan itu adalah wanita solehah,
knapa ye kalo tgk org gurl yg alim je mesti nk ckp
wah....ustazah...xpon ayt len..eleh,..budjet alim...
hatta yg sekolah agama sendiri boleh memerli kwn2 sendiri dgn ayt mcm tu

xpon..wah beriman...perlu ke ckp cm tu??? sedangkn yg beriman itulah yg akn di pandang oleh Allah.
mengapa kini sukar utk mencari gadis yg benar2 gadis?? salah mk bpk??kwn??kerajaan??atau salah diri sendiri???

kalo ak tgk skrg ni ske bnding kn diri dgn ayt "eleh..aku ni kire ok la..bju ketat pon tp pkai tdung,org len lg teruk", npe ek kte xbndingkn diri kita dgn org yg lebih alim dr kita??Allah akan pandang ke kite ni kalo udoh ghoper itu??
mampukah kita jd seperti saidatina Aishah?? Rabiatul adawiah??sumayyah??
dan lain2 wanita yang menjunjung islam dlm kehidupannya..

ade gak yg dok ckp..aku mls nk hipokrit..ini la aku yg sebenar,,
btl ke ayt tuh?? hipokrit ape yg dimaksudkn??
knapa manusia hidup dlm kelalaian??
mmg fitrah manusia imannya akn turun dan naik.. hanya malaikat yg imannya terus naik
dan hanya syaitan yg imannyaterus turun..
ish3...atenye...udah iman kte turun n naik...xphm2 ke??
ble iman tersedar iman tu dh turun pandai2 le nk bebetoikn blik
xkn nk biar hidup terus hanyut dgn keindahan dunia
hingga alpa dgn janji Allah

lg 1 cte pasal aurat ni...

KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja

.KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda’.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya

.KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya

.

ni antara kesalahan yg kerap dilakukan oleh gadis2 melayu.. memandang ringan benda2 cmni la

menyebbkn ramainya wanita yg dimasukkn ke neraka...

dh tue bru nk tobat kononnya..tbe2 xsempat tue??? dak ke tumpo??

mekeme gemo beno memain bab ni...ntoh le.. yg ini aku kabokan mahram2 utk wanita... kalo kome x phm lg ntoh le..

Syarak telah menggariskan golongan yang dianggap sebagai mahram kepada seseorang wanita iaitu :

1.Suami

2.Ayah,termasuk datuk belah ibu dan bapa

3.Ayah mertua

4.Anak-anak lelaki termasuk cucu sama ada dari anak lelaki atau perempuan

5. Anak-anak suami

nak kabokan..mknenyer dgn deme2 ni je yg boleh bukak tdung...dgn yg len haram...

kalo dh bnde haram buat juge apekeheinye...

phm2 sendiri lew..

ak ni idok le baik pon,...sbg manusia byk juge buat silap

smoga tuhan menerima taubat n amalan kite sume.. tp ak tbe2 rse nk nuleh pasei bnde ni

smoga bile ak de buat silap nt de org yg sudi tego utk bwak ke jalan yg benar..

mampukah kita menjadi wanita solehah???


video
janganlah engkau wahai murabbi memarahi sesuatu yang engkau tidak setuju di dalam melaksanakan tugasmu tanpa membuat kajian.iaitu dengan bertindak melulu
janganlah mudah marah kerana syaitan
mudah merosakkan manusia yang hilang pertimbangan dengan marah

mestilah berhati-hati dalam semua keadaan dan sanggup menerapkan apa jua perasaan yang kita ingini ke dalam hati orang lain. murabbi mestilah ada suatu kekuatan di dalam
hati untuk mengawal emosi yang datang

emosi kita mestilah dikawal dan di susun rapi supaya dapat dirasai
oleh orang lain, iaitu melalui GAYA BAHASA dan RAUT WAJAH yang kita ukirkan di muka. muka dan suara kita adalah melambangkan hati. oleh itu dengan gaya yang berbeza-beza pada waktu yang berbeza.

tekanan suara yang mendalam dari dada adalah digunakan untuk menyatakan keyakinan.
tekanan suara rendah dan garau digunakan ketika memberi nasihat dan teguran, manakala tekanan suara yang tinggi dan lantang digunakan ketika membuat sanggahan dan tentangan

suara yang mendayu adalah untuk berdoa, suara yang padat dan tegas adalah untuk kata putus
sebenarnya suara memainkan peranan penting untuk setiap orang menyatakan getaran hatinya. akan tetapi jika kita dapat mengawal suara maka getaran hati kita mungkin tidak akan dapat dibaca oleh orang lain.

demikian juga dengan wajah.
wajah kita boleh diwarnai dengan pelbagai, kadang2 serius,
senyum manis,hebat,belas kasihan,duka,simpati dan kadang2 marah.
keadaan ini juga boleh menimbulkan kesan yang berbeza-beza di dalam hati seseorang.

mimik muka dan getaran suara ada kaitannya dengan hati yang dikawal melalui niat. oleh itu niat hendaklah di perhatikan oleh akal fikiran. akal yang mengatur niat di dalam hati dan akal pula berfungsi dengan sebab tekanan ilmu.

niat itu menekan ke hati,hati menekan ke iradah dan iradah menekan kudrat di dalam diri
kudrat menggerakkan kulit wajah dan getaran suara.
maka jadilah ia sebagai yang diniat di dalam hati.

kesimpulannya ilmu dan niat sangat penting dalam membentuk gerakan mimik muka dan getaran suara yang sesuai dengan setiap penyampaikan tajuk yang disampaikan.
sje je tulis pasal ni...ak kn bik dakwah..kalo kwn2 dakwah bce...leh la praktis2 utk berdakwah pas ni..insyaallah...mimik muka n nada suara ni mmg penting untuk capai keberkesanan.
8:39 AM misyaain amna
janganlah engkau wahai murabbi memarahi sesuatu yang engkau tidak setuju di dalam melaksanakan tugasmu tanpa membuat kajian.iaitu dengan bertindak melulu
janganlah mudah marah kerana syaitan
mudah merosakkan manusia yang hilang pertimbangan dengan marah

mestilah berhati-hati dalam semua keadaan dan sanggup menerapkan apa jua perasaan yang kita ingini ke dalam hati orang lain. murabbi mestilah ada suatu kekuatan di dalam
hati untuk mengawal emosi yang datang

emosi kita mestilah dikawal dan di susun rapi supaya dapat dirasai
oleh orang lain, iaitu melalui GAYA BAHASA dan RAUT WAJAH yang kita ukirkan di muka. muka dan suara kita adalah melambangkan hati. oleh itu dengan gaya yang berbeza-beza pada waktu yang berbeza.

tekanan suara yang mendalam dari dada adalah digunakan untuk menyatakan keyakinan.
tekanan suara rendah dan garau digunakan ketika memberi nasihat dan teguran, manakala tekanan suara yang tinggi dan lantang digunakan ketika membuat sanggahan dan tentangan

suara yang mendayu adalah untuk berdoa, suara yang padat dan tegas adalah untuk kata putus
sebenarnya suara memainkan peranan penting untuk setiap orang menyatakan getaran hatinya. akan tetapi jika kita dapat mengawal suara maka getaran hati kita mungkin tidak akan dapat dibaca oleh orang lain.

demikian juga dengan wajah.
wajah kita boleh diwarnai dengan pelbagai, kadang2 serius,
senyum manis,hebat,belas kasihan,duka,simpati dan kadang2 marah.
keadaan ini juga boleh menimbulkan kesan yang berbeza-beza di dalam hati seseorang.

mimik muka dan getaran suara ada kaitannya dengan hati yang dikawal melalui niat. oleh itu niat hendaklah di perhatikan oleh akal fikiran. akal yang mengatur niat di dalam hati dan akal pula berfungsi dengan sebab tekanan ilmu.

niat itu menekan ke hati,hati menekan ke iradah dan iradah menekan kudrat di dalam diri
kudrat menggerakkan kulit wajah dan getaran suara.
maka jadilah ia sebagai yang diniat di dalam hati.

kesimpulannya ilmu dan niat sangat penting dalam membentuk gerakan mimik muka dan getaran suara yang sesuai dengan setiap penyampaikan tajuk yang disampaikan.
sje je tulis pasal ni...ak kn bik dakwah..kalo kwn2 dakwah bce...leh la praktis2 utk berdakwah pas ni..insyaallah...mimik muka n nada suara ni mmg penting untuk capai keberkesanan.

Sunday, October 25, 2009

untuk sahabat2 semoga kita sama-sama memahami solat kita

Makna dalam solat

Takbiratul-Ihram & Takbir
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan
banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit
dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan
aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya
solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah
Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan
kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya
dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha
Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta
alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang
menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami
sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan
orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan
mereka yang sesat.


Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala
puji-pujiannya.


Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala
puji-pujiannya.


Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku,
lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku,
berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.


Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah
untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas
kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik
saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya
Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.


Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah
untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas
kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik
saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya
Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke
atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas
Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas
Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau
berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di
dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi
Maha Agung.


Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang
yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku
sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau
pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah
Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala
kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya
hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak
sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain
daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang
memperolehi pimpinanaMu. Dan tidak mulia orang-orang
yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya
Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau
sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah
Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat
kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang
ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan
sahabat-sahabatnya.

Salam
Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

9:16 PM misyaain amna
untuk sahabat2 semoga kita sama-sama memahami solat kita

Makna dalam solat

Takbiratul-Ihram & Takbir
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan
banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit
dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan
aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya
solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah
Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan
kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya
dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha
Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta
alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang
menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami
sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan
orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan
mereka yang sesat.


Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala
puji-pujiannya.


Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala
puji-pujiannya.


Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku,
lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku,
berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.


Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah
untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas
kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik
saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya
Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.


Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah
untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas
kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik
saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya
Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke
atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas
Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas
Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau
berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di
dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi
Maha Agung.


Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang
yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku
sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau
pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah
Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala
kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya
hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak
sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain
daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang
memperolehi pimpinanaMu. Dan tidak mulia orang-orang
yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya
Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau
sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah
Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat
kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang
ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan
sahabat-sahabatnya.

Salam
Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

Bismillahir Rahmanir Rahim
Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha mengasihani

Ya Allah....
Seandainya telah Engkau catatkan....
Dia milikku tercipta buatku....
Satukanlah hatinya dengan hatiku....
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi....

Ya Allah ...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi....
Seiringkanlah kami melayari hidup ini....
Ke tepian yang sejahtera dan abadi....
Maka jodohkanlah kami....

Tetapi ya Allah....
Seandainya telah Engkau takdirkan dia bukan milikku....
Bawalah dia jauh dari pandanganku....
Luputkanlah dia dari ingatanku....
Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti....
Berikanlah aku kekuatan....
Menolak bayangannya jauh ke dada langit....
Hilang bersama senja yang merah....
Agarku sentiasa tenang....
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan....
Adalah yang terbaik untuk ku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui....
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini....

Ya Allah.....
Cukuplah Engkau saja yang menjadi pemeliharaku....
Di dunia dan di akhirat....
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini...
Janganlah Engkau biarkan aku sendirian....
Di dunia ini mahu pun di akhirat nanti...
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran....
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman....
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai....
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah....

Ya Allah.....
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat...
Dan peliharalah kami dari azab api neraka....
Amin...
8:26 PM misyaain amna
Bismillahir Rahmanir Rahim
Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha mengasihani

Ya Allah....
Seandainya telah Engkau catatkan....
Dia milikku tercipta buatku....
Satukanlah hatinya dengan hatiku....
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi....

Ya Allah ...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi....
Seiringkanlah kami melayari hidup ini....
Ke tepian yang sejahtera dan abadi....
Maka jodohkanlah kami....

Tetapi ya Allah....
Seandainya telah Engkau takdirkan dia bukan milikku....
Bawalah dia jauh dari pandanganku....
Luputkanlah dia dari ingatanku....
Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti....
Berikanlah aku kekuatan....
Menolak bayangannya jauh ke dada langit....
Hilang bersama senja yang merah....
Agarku sentiasa tenang....
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan....
Adalah yang terbaik untuk ku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui....
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini....

Ya Allah.....
Cukuplah Engkau saja yang menjadi pemeliharaku....
Di dunia dan di akhirat....
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini...
Janganlah Engkau biarkan aku sendirian....
Di dunia ini mahu pun di akhirat nanti...
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran....
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman....
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai....
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah....

Ya Allah.....
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat...
Dan peliharalah kami dari azab api neraka....
Amin...

Hidup Mati Ku Hanya Untuk Mu....